تیم اکینچی به دنبال ارائه راهکاری کارآمد و نتیجه بخش برای فعالان صنعت کشاورزی – با محوریت آسایش کشاورز، باغدار و دیگر تلاشگران این صنعت – الگوهای ارائه خدمات، نگهداری و پشتیبانی را بارها و بارها مورد بررسی قرار داده است و حاصل این اقدامات، تولد اکینچی در اردیبهشت سال 1402 بود.
اکینچی بذری اصلاح شده در دنیای کسب و کار است. تفاوتی ندارد کشاورز باشید یا باغدار، شالیکار باشید یا زنبوردار، اکین در زبان پشتو و آذربایجانی به معنای «یکسان» است و در انگلیسی به معنای «خیلی شبیه».
ما همه یک مأموریت مشخص داریم : کاشت، داشت، برداشت.
مأموریت اکینچی
اکینچی در زبان ترکی آذربایجانی به معنای «کسی با حرفه کاشتن» است. مأموریت ما، مسئولیت ماست، مسئولیتی اجتماعی در قبال آسایش این قشر مهم و حیاتی که همچون بذر و دانهای که میکارند، ارزشمند و گرامیاند.
اهداف اکینچی
هدف باید هـ . ـو.شـ .مـ .نـ .د (S.M.A.R.T) باشد:
Specific : هدف باید مشخص باشد. مأموریت اکینچی با 3 هدفگذاری عمده و مشخص «خدمات استاندارد» در «توانمندسازی» و « جذب و ایجاد ارتباط فعالان این حوزه، تولیدکنندگان و بخصوص کارگران، با برندهای فعال در صنعت کشاورزی، دامداری و .. » آغاز شد.
Measurable : قابل اندازهگیری بودن مشخصه دوم یک هدفگذاری هوشمندانه است. هدف نهایی را باید بتوانیم به عدد تبدیل کنیم و با یک محاسبه عددی، مسیر صفر تا صد هدف را مشخص کنیم.
در چه مدت زمانی، به چه عددی در فروش محصول میخواهیم دست پیدا کنیم؟
برای این رکورد در فروش باید چه مدت و چه تعداد نیروی انسانی بر روی چه تعداد منطقه از شهر/کشور چند شیفت فعالیت کنند؟ و مثالهایی دیگر از این دست میتوانند نمونهای از قابل اندازهگیری بودن یک هدف هوشمند باشند.
به عنوان مثال در یک دوره زمانی مشخص با تحلیل دادههای حاصل از گزارشات فصلی، و سالانه بخشهای مختلف اکینچی میتوان کالیبره بودن مسیر رشد اکینجی و امکان دستیابی به اهداف در محدوده زمانی مشخص شده را با اعداد اثبات یا رد کرد.
Achievable : هدف باید دستیافتنی باشد. رسیدن به صدر جدول راهکارهای کسب و کار در سیاره TOI 5205b که مرداد 1401 شناسایی شده و 280 سال نوری با زمین ما فاصله دارد، هدف قابل دستیابی نیست، حداقل نه فعلا! 🙂
Relevant : هدف هوشمند، هدفیست منطقی، مرتبط و در تناسب با خود ما، منابع و توانمندیهای ما. رسیدن به رتبه اول بازار محصولات کشاورزی، باغداری، جالیزی و … اردبیل کاملا مرتبط با شرایط، مخاطبین و منابع اکینچی میباشد.
Time-Bound : هدف باید در محدوده زمانی معینی تعریف شود. اگر اکینچی بخواهد به بازار اول نهادههای غذایی بدل شود اما زمانی هم برای آن تعیین نکند، زمان آن هیچوقت نمیرسد.
چشمانداز اکینچی
ما در مسیری گام نهادهایم که سیر در آن آسان نخواهد بود، اما چالشهای آن انسانساز و در عین حال لذتبخش میباشد. اکینچی امید دارد و در تلاش است تا در یک دوره 2 ساله فعالیت، به 20 الی 25 درصد مخاطبین متخصص منطقه دسترسی پیدا کند. این امر با تولید محتوای عمومی و تخصصی، راه اندازی بخش کاریابی تخصصی صنعت کشاورزی و دامداری، و صفحه اختصاصی اشخاص حقیقی و حقوقی با امکانات پایه وب سایت شرکتی و فروشگاهی، امکانپذیر خواهد بود.
این مقدار برای یک دوره 2 ساله دیگر محدوده بین 30 الی 35 درصد خواهد بود. در صورت دستیابی به این منابع در محدوده زمانی 4 ساله یاد شده، با حداقل 50 درصد مخاطبین اختصاصی منطقه، امکان کوریدور شدن اکینچی را فراهم خواهد کرد که این امر عملاً، افزایش درآمد جمعی را به دنبال خواهد داشت. در طی این دوره، مقدمات راهاندازی بخشهای دیگری از جمله دانشکده طبیعت و کارگاههای فشرده مهارتآموزی مورد نیاز بازارکار و کارآفرینی در این حوزه، فراهم خواهد شد.
پس از طی یک دوره 4 ساله، اکینچی در پلتفرمهای اختصاصی و عمومی برای عمده مخاطبین کشوری و پس از یک دوره 4 ساله دیگر، در وسعت جهانی، قابل دسترس، مورد اعتماد و کاربردی خواهد بود. همزمان با این دوره مقدمات راهاندازی اولین مدرسه طبیعت نیز در یکی از روستاهای نزدیک به شهر فراهم خواهد گردید.
منابع اکینچی
اکینچی با اتکا به مجموعهی کاملی از کشاورزان، دامداران و دانشآموختگان این حوزه و همچنین با مشورت چند تن از اساتید دانشگاهی این رشتهها، راهاندازی گردید. دسترسی مستقیم و عقد تفاهمنامه با این افراد، بستر اکینچی را برای خریدار و فروشنده امن و قابل اتکا کرده است. زیرا داد و ستد در بستر اکینچی بر پایه پروتکل ضمانت پیش پرداخت و صندوق میانجی میباشد که باعث اطمینان خریدار از حفظ سرمایه تا دریافت محصول مورد نظر میشود. در عین حال فروشنده نیز مطمئن خواهد بود که پرداخت انجام شده است و میتواند محصول را ارسال کند. تیم تضمین کیفیت متشکل از متخصصین کشاورزی ، دامداری و … اطمینان حاصل خواهد کرد که محصول و مبلغ آن به درستی، در کمترین زمان ممکن، جابجا شود.